loading...
رياضيات ، الفباي هستي
زهرا خوشگام بازدید : 1687 دوشنبه 12 آبان 1393 نظرات (0)
"بروکلی رومانسسکو" ریاضی و کلم را در کنار هم قرار داده است و به نوعی توانسته زیباترین و بی نظیرترین کلم را به وجود آورد.

کلم بروکلی و ریاضی در کنار هم دو چیزی هستند که بسیاری از بچه ها و حتی  بزرگسالان از آن ها متنفرند. هیچکس طعم بروکلی را دوست ندارد و همیشه از  فرمول های ریاضی فراری بوده ایم اما این دوکنار هم گاهی می توانند کارهای  خارق العاده ای انجام دهند. 
"بروکلی رومانسسکو" ریاضی و کلم را در  کنار هم قرار داده است و به نوعی توانسته زیباترین و بی نظیرترین کلم را به وجود آورد. در این نوع بروکلی شما چندین تکه می بینید که هر تکه از تکه  های ریزتری ساخته شده است و به صورت هرم های کروی روی هم قرار گرفته اند. 
این ترکیب از روی یکی از فرمول های ریاضی به نام فیبوناچی برگرفته شده است در  این فرمول شما اعدادی را دارید که با عدد بعد خود جمع شده و به عنوان عدد  سوم انتخاب می شوند برای مثال این دنباله از فیبوناچی را دنبال کنید.  0،1،1،2،3،5،8،13 
بر روی این کلم هم اگر دقت کنید هر هرم ابتدا یک  کلم است اما به مرور و با پیشروی به سمت بالا شما تعداد بیشتری از آن ها را مشاهده می کنید که روی هم قرار گرفته و حالت زیبایی را ایجاد کرده اند و  اینجاست که ریاضی کمی زیبا و شیرین می شود. 
این کلم ها تحت شرایط  خاص رشد می کنند و وزن آن ها میان 300 تا 600 گرم است. کلم های "رومانسسکو"  در دسته کلم ها نام برده می شوند اما بسیار سخت می توان یکی از آن ها را  پیدا و خریداری کرد.

 


زهرا خوشگام بازدید : 1009 جمعه 13 دی 1392 نظرات (0)

مکعب روبیک

حل مکعب روبیک

 

 

فرمول ریاضی جدید برای حل مکعب روبیک
ریاضیدانان "ام. آی. تی" با تعیین ارتباط میان اعداد مکعب روبیک و حداکثر تعداد حرکات مورد نیاز موفق شدند فرمول جدیدی را بر حل معمای این پازل ارائه کنند.
مکعب روبیک را "ارنو روبیک" در سال 1974 اختراع کرد. نسخه کلاسیک این اسباب بازی یک مکعب 3 در 3 در 3 خانه در دو رنگ و سه ردیف است که برای حل آن باید با حرکت دادن ردیفهای خانه ها رنگهای هر یک از ابعاد را به یک شکل واحد در آورد.
 حل این مکعب در کوتاهترین زمان و کمترین حرکت، یکی از معماهای بزرگ ریاضیدانان در طول دهه های اخیر بوده است.
 اکنون دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست با همکاری دانشگاه واترلو و دانشگاه تافتس توانستند آلگوریتم جدیدی را ارائه کنند که برپایه یکی از رایج ترین استراتژیهای حل این معما قرار دارد.
 این آلگوریتم با حرکت دادن یک مربع رنگی در جهت مورد نظر و بدون تکان دادن بقیه های خانه های مکعب می تواند این پازل را حل کند. 

 

زهرا خوشگام بازدید : 1010 جمعه 10 آبان 1392 نظرات (0)

خوارزمي

خوارزمی


ابو عبدالله محمدبن موسي خوارزمي در حدود سال 135هجري در شهر خوارزم متولد شد.وي يكي از مفاخر علمي ايران وجهان و از بزرگ ترين دانشمندان مسلمان در قرنهاي گذشته است.

يكي از آثار خوارزمي كتاب جبر و مقابله است.اين كتاب نخستين كتابي است كه نام جبر را بر خود دارد و نام جبر به عنوان بخشي از رياضي ،از نام اين كتاب گرفته شده است.از اين نظر ،خوارزمي را مي توان يكي از بنيان گذاران علم جبر دانست.امروز جبر به شاخه اي مهم از رياضي گفته مي شود.

كتاب حساب خوارزمي در قرن دوازدهم هجري به زبان هاي اروپايي ترجمه شد و به «الخوريسمي»يا «الگوريسمي»كه از نام «الخوارزمي»گرفته شده بود شهرت يافت.بعدها الگوريسم يا الگوريتم به معناي فن محاسبه(يعني حساب)به كار رفت.امروزه الگوريتم به روشي از محاسبه گفته مي شود كه در آن محاسبه مرحله به مرحله انجام مي گيرد و محاسبه هر مرحله به مراحل قبلي بستگي دارد.

خوارزمي در كتاب جبر و مقابله ي خود براي اعداد علامت دار اصطلاحاتي به كار برده مثلا 5- را «پنج ناقص» و 5+ را «پنج زايد» خوانده است.با اين كه در زمان خوارزمي كاربرد حروف متداول نبوده ولي او در حل معادله هاي جبري مجهول را «شئ» و مجذور مجهول را«مال» ناميده است.


زهرا خوشگام بازدید : 1101 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (0)

نسبت طلایی یا عدد فی (به انگلیسی: Golden ratio)‏ در ریاضیات و هنر هنگامی است که «نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر» باشد.»

تعریف دیگر نسبت طلایی این است که «عددی مثبت است که اگر به آن یک واحد اضافه کنیم به مربع آن خواهیم رسید». تعریف هندسی آن چنین است: طولمستطیلی به مساحت واحد که عرض آن یک واحد کمتر از طولش باشد.

بسیاری از مراجع علمی، حرف یونانی phi یا عدد فی را برای این عدد انتخاب کرده‌اند. مقدار عددی عدد طلایی برابر به طور تقریبی برابر است با:

varphi approx 1.61803,39887dots,

تعبیر هندسی دیگر اینگونه‌است: پاره خط AB و نقطهٔ M روی آن مفروضند به گونه‌ای که نسبت a به b برابر است با نسبت a+b به a. این نسبت برابر φ است. یعنی:

 
زهرا خوشگام بازدید : 550 پنجشنبه 14 شهریور 1392 نظرات (0)

کميسيون بررسي نشريات علمي كشور مرجع تعيين اعتبار علمي مجله‌هاي علمي كشور است. در آیین نامه کمیسیون تعریف فشرده ای از مقالات این دو نوع مجله ارائه شده است، اما در ادامه تعریف جامع­تری را مشاهده خواهید کرد:

 

1) مقالات علمي-پژوهشي:

هر توليدي كه به دنبال جستجوي حقايق و براي كشف بخشي از معارف و نشر آن در  ميان مردم و به قصد حل مشكلي يا بيان انديشه اي در موضوعي از موضو ع هاي علمي، از طريق مطالعه اي نظام مند، براي يافتن روابط اجتماعي ميان پديده هاي طبيعي به دست آيد و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتايج آنها به كاربردها، روشها و مفاهيم و مشاهدات جديد در زمينه علمي با هدف پيشبرد مرزهاي علمي و فن آوري منجر گردد، علمي - پژوهشي قلمداد مي شود.

مخاطبين اصلي اين گونه مجلات پژوهشي، اساتيد دانشگاهها، دانشجويان دوره هاي دكتري و كارشناسي ارشد، پژوهشگران شاغل در مراكز علمي، تحقيقاتي و توليدي هستند.

 

2) مقالات علمي-ترويجي:

اين گونه مقالات به مقالاتي گفته مي شود كه به ترويج يكي از رشته هاي علوم مي پردازد و سطح آگاهيها و دانش خواننده را ارتقاء مي بخشند و او را با مفاهيم جديد علمي آشنا مي سازد. اين گونه مقالات مي توانند به صورت تأليف و يا ترجمه باشند . اصولاً مقالات ترويجي فقط براي اشاعه دانش بشري و عالمانه كردن آن و جهان پيراموني آن است و هدف ديگري ندارد.

اينگونه مجلات دستاوردهاي علمي، فني و حرفه اي آموزنده و جالب را به زباني ساده براي افراد داراي تحصيلات دانشگاهي، دانش آموزان سالهاي بالاي دبيرستانها، صنعتگران، مخترعين، مبتكرين و افراد داراي تحصيلات غيركلاستيك ارائه ميدهند.

درباره ما
Profile Pic
رياضيات، الفباي هستي
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 60
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 804
  • بازدید کلی : 535,681
  • کدهای اختصاصی