loading...
رياضيات ، الفباي هستي
زهرا خوشگام بازدید : 300 دوشنبه 26 تیر 1396 نظرات (1)

درگذشت دانشمند و نابغه نامدار و بلند آوازه مریم میرزا خانی را به جامعه جهانی ریاضی، اعضای انجمن ریاضی ایران وکلیه ایرانیان و ایران دوستان، خصوصآ خانواده محترم  ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای این دانشمند گرانمایه علو درجات و برای باز ماندگان ایشان صبر و اجر آرزومندم.

زهرا خوشگام بازدید : 1753 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

آیا با سایت arxiv.org آشنایی دارید؟

این سایت بر اساس اهداف خیرخواهانه مقالات رو بصورت رایگان در اختیار عموم قرار میده بدون اینکه قانون کپی رایت رونقض کنه

اما چطور؟

مولفان قبل از اینکه مقالات رو به نشریه یا ژورنالی بفرستند اون ها رو به این سایت هدیه میدن به این صورت قانون کپی رایت هم نقص نمیشه اما چون این مقالات داوری نمیشوند عاری از اشکال نیستند و زمان مطالعه مقالات این سایت باید احتیاط کنید

به هر صورت گرفتن ایده جدید و یا حتی تصحیح مقالات و تعمیم دادن اونها حتما شما رو هم مثل من وسوسه میکنه که حتما سری به این سایت بزنید.


http://arxiv.org

زهرا خوشگام بازدید : 1740 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نخستین گام برای مقابله با اضطراب، تمایز قائل شدن بین دو نوع اضطراب است. اگر اضطراب شما به دلیل عدم آمادگی برای امتحان باشد، در آن صورت این اضطراب امری طبیعی و یک واکنش منطقی محسوب 
می شود. اما اگر از آمادگی کافی برخوردار باشید و باز هم از امتحان بترسید، این اضطراب بیمارگونه، افراطی و یک واکنش غیرمنطقی محسوب می شود، اما اگر بدانیم که چگونه می توان بر اثرات و عوارض آن غلبه کرد، قطعا کمک زیادی به ما خواهد کرد.

 

آمادگی برای امتحان

آماده شدن برای امتحانات بهترین روش تقلیل اضطراب منطقی است. بدین منظور می توان اقدامات ذیل را انجام داد:

-         از آماده شدن برای امتحان در شب امتحان بپرهیزید. تلاش برای یادگیری و تسلط کامل بر کلیه مطالب در روز قبل از امتحان، شیوه و سبک نامناسبی برای یادگیری است و می تواند به راحتی تولید اضطراب کند. در چنین ایامی نمی توان حجم زیادی از مطالب را فراگرفت.

-         به هنگامی که درسی را برای امتحان مطالعه می کنید، از خودتان بپرسید که چه سوالاتی ممکن است از این مطلب در امتحان بیاید و سعی کنید با تلفیق مطالبی که در جزوات، یادداشت ها و کتب موجود است، به آن سوالات پاسخ دهید.

-         اگر نمی توانید بر کلیه مطالبی که در طول نیم سال تحصیل گفته شده است به خوبی مسلط شوید، مطالب و نکات مهم را انتخاب کنید و سعی کنید آنها را به خوبی فراگیرید.

زهرا خوشگام بازدید : 777 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)

می گویند شخصی سر کلاس ریاضی خوابش برد.

وقتی که زنگ را زدند بیدار شد، باعجله دو مسأله را که روی تخته سیاه نوشته بود یادداشت کرد و به خیال اینکه استاد آنها را بعنوان تکلیف منزل داده است به منزل برد و تمام آن روز و آن شب برای حل آنها فکر کردهیچیک را نتوانست حل کند، اما تمام آن هفته دست از کوشش بر نداشتسرانجام یکی را حل کرد و به کلاس آورداستاد به کلی مبهوت شد، زیرا آنها را بعنوان دونمونه از مسائل غیر قابل حل ریاضی داده بود.

اگر این دانشجو این موضوع را می دانست احتمالاً آنرا حل نمی کرد، ولی چون به خود تلقین نکرده بود که مسأله غیر قابل حل است ، بلکه برعکس فکر می کرد باید حتماً آن مسأله را حل کند سرانجام راهی برای حل مسأله یافت

زهرا خوشگام بازدید : 838 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)

مثلّث خیام، مثلّت پاسکال، مثلّث تارتالیا یا مثلّث خیام-پاسکال به آرایش مثلث‌شکل ضرایب بسط دوجمله‌ای گویند.

 

نام‌گذاری و پیشینه : 

مثلث خیام را در برخی منابع به ندرت «مثلث خیام-پاسکال-نیوتن» نیز می‌گویند. این مثلث در زبان‌های گوناگون نام‌های دیگری نیز دارد در زبان انگلیسی «مثلث پاسکال»، ایتالیایی «مثلث تارتالیا» و در زبان چینی «مثلث یانگ هویی» نام گرفته‌است. در آثار متون سانسکریتِ پینگالا ریاضی‌دان هندی نشانه‌هایی از استفاده از این بسط دیده می‌شود. در همان دوران عمر خیام ریاضی‌دان ایرانی ادعای کشف روشی جبری برای به دست آوردن ضرایب بسط دوجمله‌ای می‌کند. کتاب «مشکلات الحساب»، کتابی که اثبات‌های این ادعا در آن آمده هنوز کشف نشده ولی در آثار طوسی تأثیر گرفته از او ضرایب را تا توان ۱۲ می‌توان دید[۲]. بعد از او در قرن ۱۲ میلادی در آثار یانگ هویی ریاضی‌دان چینی، شکل مثلث به چشم می‌خورد. در قرن ۱۶ میلادی ریاضی‌دان ایتالیایی تارتالیا هم از خود این مثلث را به جا گذاشته و پس از یک قرن پاسکال ریاضی‌دان فرانسوی هم دوره با نیوتون روی این بسط و مثلث حسابی آن کار کرد.

 

توضیح :

مثلث خیام، مثلث پاسکال، مثلث تارتالیا یا مثلث خیام - پاسکال به آرایش مثلثی شکل ضرایب بسط دو جمله ای گفته می شود.

 

binom{n}{k}


 

خواص مثلث خیام-پاسکال :

برای مطالعه ی خواص جمله های مثلث کافی هست از تعریف استفاده کنیم.

 

binom{n}{k}=frac{n!}{k!(n-k)!}

binom{n+1}{k}=binom{n}{k-1}+binom{n}{k}

 

(a+b)^n=binom{n}{0}a^n+binom{n}{1}a^{n-1}b+...+binom{n}{n}b^n

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
رياضيات، الفباي هستي
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 60
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 65
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 815
  • بازدید کلی : 535,692
  • کدهای اختصاصی